Sunday, April 5, 2009

Hak milik diberi kepada 120 penduduk Bukit Selambau

Bashir Ishak
Fri Apr 03, 09 9:20:21 am MYT

SUNGAI LALANG, 3 April (Hrkh) - Kerajaan Negeri Kedah mengumumkan untuk memberikan hak milik tempat tinggal kepada kira-kira 120 orang penduduk di Pekan Bukit Selambau selaras dengan janji Pakatan Rakyat untuk memenuhi keperluan asas penduduk.

Perkara tersebut dinyatakan oleh Exco Kanan Kerajaan Negeri, Dato' Ir. Amiruddin Hamzah setelah masalah berkenaan ditimbulkan penduduk di sana semasa kempen pilihanraya kecil Dun Bukit Selambau beberapa hari lalu.
"Penduduk di Pekan Bukit Selambau belum mendapat hak milik tempat tinggal mereka termasuk rumah kedai. Ada yang sudah masuk generasi ketiga tetapi belum mendapat hakmilik kediaman.

"Dulu mereka sudah memohon dari kerajaan negeri , dah isi borang, datang buat siasatan kemudian diam. Nak pilihanraya isi borang lagi, begitulah berterusan sampai kini," jelasnya dalam sidang media bersama pimpinan Pakatan Rakyat di Bangunan Yayasan Aman di sini baru-baru ini.
"Saya memberikan jaminan dan Menteri Besar sendiripun telah bersetuju. Ini adalah keperluan asas rakyat. Kita pun hairan selepas sekian lama perkara ini terlepas pandang dan tidak diporoses.
"Ini bukan janji kosong pilihanraya tapi ini janji kerajaan Pakatan Rakyat untuk rakyat. Tak perlu dipolitikkan ini kerana kita mahu memenuhi keperluan rakyat kepada mereka yang berhak dan ini adalah tanggungjawab kerajaan," ujarnya.
Selepas dikenal pasti oleh petugas Pakatan Rakyat semasa berkempen di sana, kini seramai 72 orang penduduk telahpun mengisi borang untuk diproses bagi membolehkan mereka mendapat hak milik.
Dalam sidang media yang sama, Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua menjelaskan bahawa penduduk yang ditemui merasakan puas hati dengan pembaharuan-pembaharuan yang dibuat oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah kecuali hak untuk mendapat hak milik tanah kediaman.
"Kita fikir hak milik mereka sudah mahu tamat tempoh tapi sebenarnya mereka langsung tidak mempunyai geran tanah. Bayangkan apa yang telah dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional dulu selama lebih 50 tahun?," jelasnya. - azm _

No comments:

Post a Comment

Peta DUN Bukit Selambau

Peta DUN Bukit Selambau

kunjungan